Dökme demir, motor, fren, süspansiyon ve direksiyon parçaları gibi yapısal bileşenler için otomotiv ve ağır teçhizat endüstrilerinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Dökme demir, çeliğe karbon (grafit) eklenerek oluşturulur. Karbon farklı şekillerde, örneğin nodüller veya sferulitlerde (sünek demir içinde), vermiküler veya pul şeklinde (gri demir) veya sıkıştırılmış agregalarda (dövülebilir demir) çökelebilir. Nodüllerin oranı, büyüklükleri ve dağılımları sünek demirin özelliklerini belirlemede önemli bir faktördür, nodüllerin oranı arttıkça, mukavemet ve ductabilite artar. Süneklik ve darbe özellikleri gibi diğer özellikler de matrisin yapısına göre belirlenir. Matris, örneğin, değişken oranlarda ferrit ve perlit içerir. Perlitin miktarı ne kadar büyükse, güç ve sertlik daha büyük. Dökme demir özellikleri katılaşma sırasında oluşur ve bir kez katı daha fazla ısıtma ile değiştirilemez.

Döküm demirin müşteri tarafından istenen özellikleri karşıladığından emin olmak için, her ısıtma işleminin sonunda disk şeklinde bir kalıba az miktarda demir dökülür. Disk, karbonun, daha fazla işlem yapılmadan önce, kararlaştırılan üretim standartlarına ve spesifikasyonlarına göre çökeltilmesini sağlamak için incelenir. Optik mikroskopi bu inceleme sürecinde önemli bir araçtır. Test diski genellikle parlak alan, karanlık alan, DIC ve / veya polarize mikroskopi kullanılarak mikroskop altında incelenen bir şekilde kesilir ve parlatılır.

Mikroskop altında görünen yapılar, operatör tarafından bir standart ile karşılaştırılabilir veya analiz, uygun görüntü analizi yazılımı (Nikon'un NIS-Elements Metallo modülü gibi) kullanılarak otomatik olarak gerçekleştirilebilir. Otomatik görüntü analizi teknikleri sübjektif hataları ortadan kaldırır, endüstri standartlarında (JIS gibi) çalışacak şekilde kalibre edilir ve NIS-Elemanları ek olarak matriste ferrit ve perlitin oranları gibi diğer analizleri de yapabilir.